OCA TOURS: Implementarea unei solutii informatice de management al comenzilor.

Firma Oca Tours, specializata în servicii de închiriere limuzine cu sofer, ne-a solicitat implementarea unei solutii informatice pentru expediat SMS-uri catre soferi.
În urma analizei atente a cerintelor si asteptarilor beneficiarului s-a ajuns la proiectarea si implementarea unei solutii integrate de management a comenzilor bazata pe SMS care contine ca alternativa si un modul de e-mail.
Solutia asigura introducerea comenzilor, transmiterea acestora în teren si verifica automat confirmarea acestora de catre agent. Operatorul dispune de o interfata prietenoasa realizata în tehnologie web care ofera o imagine completa asupra situatiei comenzilor. Rapoarte customizate sunt oferite pentru exportul datelor catre aplicatiile de salarizare si facturare.
Aplicatia ruleaza pe un server Linux pe care s-au instalat de asemenea: produsul nostru MachiNet Mailserver ca server de mail al companiei, integrat cu ejabberd ( mesagerie instant interna) si Samba ( partajare de fisiere). De asemenea site-ul de web al companiei functioneaza pe aceasta platforma, folosind în mod judicios resursele disponibile.
Prin implementarea solutiei s-a realizat un progres important în privinta timpului necesar pentru procesarea comenzilor, o gestiune mult mai exacta a acestora (în comparatie cu varianta pe hârtie) si o simplificare a activitatii departamentelor de gestiune ( prin exportul rapoartelor în formatul necesar).

Articole publicate in Contributors:

In asteptarea iPhone-ului
Rachete. Competitia preturilor
Stiu ce ai facut online
MonsterMind. Ar fi folositor, dar poate fi legal?
No man’s land si dificilele litigii al internetului
Problema nu e atat primul milion din contracte cu statul, ci toate celelalte milioane
VoIP n-a adus o revolutie, dar a fortat perspective noi
Cum a pus afacerea Snowden sub semnul intrebarii increderea in cloud computig

Bitslack 2.10

In cadrul contractului de consultanta cu NoviConsult au aparut situatii in care a fost necesara o interventie rapida pentru devirusare si recuperarea datelor pentru statiile de lucru infectate.
Deoarece distanta pana la sediul companiei este foarte mare am decis sa reduc timpul de interventie folosind lucrul la distanta si scanarea automata.

Severul intern disponibil a permis folosirea bitslack, produsul creat de mine in acest scop.

Pentru aceasta, s-a implementat cea mai noua versiune de bitslack, versiunea 2.10. In locatie a existat un deployment anterior, cu versiunea 2.8, care a necesitat upgrade pentru a beneficia de imbunatatirile aduse si de driverele nou aparute - intre timp au mai fost achizitionate notebook-uri noi si exista pericolul ca anumite componente hardware sa nu fie recunoscute.

Prin implementarea bitslack in versiunea pxe, s-au realizat urmatoarele:
- clientii isi pot scana singuri statiile de lucru, fara a fi nevoie sa aiba antivirus instalat si chiar daca sistemul de operare nu mai porneste.
- administratorul de sistem are acces prin protocolul ssh la statia de lucru respectiva, in aceleasi conditii ( chiar daca sistemul de operare nu mai porneste).
- administratorul de sistem, sau, cu ghidaj telefonic, chiar utilizatorul pot sa reseteze parolele de sistem uitate.
- bitslack permite de asemenea teste de memorie sau harddisk pentru statiile de lucru, de asemenea se pot realiza operatii de backup sau rescue de date remote.
- chiar in cazul unei interventii on-site exista o economie de timp datorata faptului ca scanarea preliminara a sistemului se poate suprapune cu durata deplasarii, stiut fiind ca scanarea unui harddisk contemporan poate dura intre 30 de minute si cateva ore.

Desi cazurile de infectii cu malware au fost rare, computerele fiind protejate de antivirusi proprii, in cazurile in care a fost necesara, folosirea bitslack a adus economii substantiale de timp si nu in ultimul rand de combustibil.


Implementare MachiNet Mailsystem la Eudis Mehedinti.

Eudis Mehedinti este un parteneriat public-privat care are ca principal scop asigurarea infrastructurii si suportului IT pentru administratia publica.

In momentul infiintarii, serverul de mail a fost un Exchange 2003, care a functionat pana in 2012.
In timp, au aparut unele probleme in exploatare:

  • - pe masura ce mailbox-urile cresteau in dimensiune, managementul bazei de date a devenit tot mai dificil
  • - cresterea numarului de utilizatori pe infrastructura existenta ( datand din jurul anilor 2004-2005 )a dus la incarcari mari ale serverului de mail
  • - backup-ul bazei de date a devenit aproape imposibil de realizat din cauza dimensiunilor acesteia raportata la limitarile tehnologice ale echipamentelor
  • - licentele de client disponibile impiedicau largirea bazei de potentiali clienti
  • - operatiunile curente de intretinere necesitau personal specializat, din acest motiv nu se realizau sau se realizau cu intarziere. O defragmentare a bazei de date putea dura cateva ore, timp de indisponibilitate pentru serverul de mail.
  • - exchange 2003 nu include facilitati de protectie anti-spam corespunzatoare traficului din 2012. De asemenea integrarea cu produsele anti-virus lasa de dorit, API-ul pus la dispozitie de Microsoft la vremea respectiva a prezentat numeroase lacune ( ele au fost ulterior corectate in versiunile ulterioare, dar la momentul respectiv antivirusul de mail nu era critic).

Solicitat in calitate de consultant, am inlocuit serverul Exchange cu Machinet Mailsystem.

O solutie de tip cloud ar fi necesitat costuri suplimentare, fara sa protejeze investitia existenta, iar upgrade-ul la exchange 2010 ar fi necesitat atat licente software cat si hardware nou, fara a rezolva toate problemele. In special in ceea ce priveste backup-ul, Microsoft nu mai ofera o solutie viabila pentru aceasta incepand cu Windows server 2008 in afara de solutia globala cu DPM, deci ar fi urmat sa se achizitioneze inca un soft de la un third-party vendor.

Pe de alta parte, solutia a permis:
  • - protejarea investitiei existente, folosind un server deja achizitionat. Fiind vorba de un sistem bazat pe Linux, cerintele de sistem sunt minimale. In plus, nu sunt necesare licente, deci numarul utilizatorilor e limitat doar de hardware.
  • - asigurarea de facilitati de colaborare. Punctul tare al Microsoft Exchange este reprezentat de posibilitatile de colaborare . Machinet Mailsystem foloseste extensii ale protocolului IMAP pentru a asigura faciltati asemanatoare: Calendar, contacte personale, agenda globala, sincronizarea cu telefonul mobil ( prin protocolul ActiveSync).
  • - backup simplificat. Datorita stocarii in fisiere individuale, backup-ul se poate realiza fie global, fie individual, folosind produse standard. Manipularea mailurilor de asemenea este mult simplificata.
  • - management simplu pentru baza de date. Deoarece stocarea nu se face intr-o baza de date se elimina operatiunile de defragmentare si reparare a bazei de date, operatii de durata si care solicita personal calificat si cu experienta.
  • - management simplu pentru utilizatori. Spre deosebire de Exchange, unde managementul utilizatorilor se face din consola de administrare dedicata, iar contul folosit necesita drepturi de administrator, managementul utilizatorilor la Machinet Mailsystem se poate realiza dintr-o interfata web, iar utilizatorul respectiv nu trebuie sa aiba drepturi de acces pe server.
  • - protectie antispam. Serverul smtp folosit, Postfix, include faciltati de tip RBL ( liste antispam) , filtrare de extensii sau cuvinte cheie si se integreaza fara probleme cu produse antivirus/antispam ( in cazul de fata BitDefender)
  • - migrare usoara. Migrarea s-a realizat on-line, sistemul de mail a functionat in tandem cu exchange aproximativ doua luni, pentru a permite finalizarea migrarii fara a-i afecta pe utilizatori. Fiind vorba de peste 600 de account-uri, operatiunea de transfer a durat destul de mult.
  • - flexibilitate. Machinet Mailsystem a permis folosirea acestuia ca frontend pentru Exchange pe perioada migrarii ( mailurile au fost receptionate, filtrate si forwardate catre Exchange). Pe masura ce conturile au fost migrate, mailurile s-au livrat pe noul server fara nici un artificiu suplimentar. In perioada de analiza, s-a luat in calcul si posibilitatea de a se folosi Active Directory pentru autentificare, dar nu s-a adoptat ( desi tehnic era posibil) deoarece Microsoft nu pune la dispozitia utilizatorilor care nu au statii in domeniu o modalitate de management a parolei. Deoarece o mare parte a utilizatorilor erau in aceasta situatie, s-a adoptat solutia cu baza de date independenta de useri. Interfata webmail include si un plugin pentru schimbarea parolei.

In momentul de fata, Machinet Mailsystem a preluat cu succes serviciul de mail. Timpul de nefunctionare a devenit nesemnificativ iar incidentele legate de serviciul de mail s-au redus semnificativ ca numar si ca timp de raspuns.